פנסיונר ? מומלץ מאד שתכיר את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה !
- י. שלום
- 30 באוק׳ 2019
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 1 בפבר׳ 2020
הציבור הרחב והפנסיונרים בפרט מחפשים היכן להשקיע את כספם אך לא מכירים את הטבת המס המשמעותית ביותר במסגרת תיקון 190. הבחירה לא פשוטה והאלטרנטיבות רבות : החל מפיקדון, חיסכון, תיק השקעות בבנק, דירה להשקעה, פוליסת חיסכון, גמל להשקעה, קופת גמל לפי תיקון 190.
אז מה המוצר האולטימטיבי? אין תשובה חד משמעית הכל תלוי באופי של המשקיע, בטווח ההשקעה וביתרונות\חסרונות של המוצר הנבחר. מומלץ להקדיש מספר דקות לקריאה שתחסוך לכם הרבה כסף בהמשך
אז בואו נתחיל...
מה זה בדיוק תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?
קצת רקע, החל משנת 2008, ניתן למשוך כספים שהופקדו בקופת גמל רק באמצעות קצבה ולא באמצעות הון (סכום חד פעמי). הדבר גרם למשיכה ולניוד כספים להשקעות אחרות. בשנת 2012 נחקק תיקון חדש והוא קופת גמל לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, המטרה שלו הייתה להחזיר את האטרקטיביות של קופת הגמל.
תיקון 190 מאפשר להפקיד כספים לקופת הגמל שלכם וליהנות מהטבות מס ובעת ובעונה אחת להיות מושקע באפיקי השקעה שונים, לרבות שוק ההון, נדל"ן מסחרי ועוד בכפוף לניהול הקופה. הפקדת הכספים מתאימה בעיקר עבור הגמלאים כאשר יש להם נזילות מלאה של הכספים שלהם והם יכולים למשוך את הכסף בכל עת בתשלום מס רווחי הון, ללא קנס שבירה ובתנאי שהחוסך הוא מעל גיל 60 ויש לו קצבה מזערית.
השורה התחתונה היא שתיקון 190 הוא פתרון מעולה לעוול שנגרם לקופות הגמל ומטרתו היא החזרת האטרקטיביות של קופות גמל בחזרה.
מי זכאי להטבת המס לפי תיקון 190?
ישנם 2 קריטריונים לקבלת ההטבה ומשיכת הכספים ללא קנס :
1. גיל 60 ומעלה.
2. קצבה\פנסיה משולמת בפועל של 4500 ש"ח ומעלה.

היתרונות הבולטים של תיקון 190
1. מיסוי מופחת - בעת משיכת הכספים בכל שלב ינוכה מס מופחת על הרווחים של 15% נומינלי בלבד וזאת לעומת מס על הרווחים של 25% ריאלי אשר קיים בתיקי השקעות, קרנות נאמנות וכו'.
2. פטור מלא ממס - במידה והחלטתם בגיל הזכאות למשוך את הצבירה כקצבה חודשית אזיי כל הסכום והרווחים הצבורים יהיו פטורים ממס > כלומר בנוסף לפנסיה החודשית הרגילה ממקום העבודה תקבלו קצבה נוספת שלא מנוכה ממנה שום מס .
3. גמישות בהשקעות - השקעה במוצרים נוספים מלבד שוק ההון כגון: נכסים לא סחירים, נדל"ן מניב תשתיות ועוד.
4. ירושה \ העברה בין דורית- בסיטואציה שחוסך נפטר חס וחלילה לפני גיל 75 אזיי היורשים שלו יקבלו את מלוא הסכום בפטור מלא ממס.
במידה והדבר קרה לאחר גיל 75 תהיה ליורשים הזכות לבחור בין שתי אפשרויות:
א. לקבל את הסכום כקצבה חודשית בפטור מלא ממס
ב.למשוך את כל הסכום ולשלם את המס המופחת שהוא 15% נומינלי.
5. דמי ניהול אטרקטיביים ביותר - יתרון לעומת אפיקים מקבילים, בקופת גמל לפי תיקון 190 הטווח המקובל הוא 0.6% עד 0.8% לשנה ולעיתים פחות מכך, פרמטר שתלוי כמובן בסכום ההשקעה ובחברה המתפעלת.
* דוגמא להשוואה : בתיקון 190 אין עלויות נוספות כגון: קנייה\מכירה, דמי משמרת ודמי ניהול קרנות נאמנות הנהוגים בתיקי ההשקעות בבנק שבמקרים מסויימים מסתכמים ב 2% ויותר.
6. ניידות מלאה - ניתן לעבור בין מסלולים ללא אירוע מס לעומת אפיקים אחרים כגון קרנות נאמנות ששם כל מכירה\החלפה נחשב לאירוע מס.
יתרון חשוב מאד : ניתן לעבור בין רמות הסיכון להגדיל ולהפחית מניות ללא תשלום מס.
7. נזילות מלאה - ניתן לשחרר את הסכום הצבור בכל רגע נתון.
* מלבד 35,000 ש"ח מההפקדה שיוגדרו כקצבה מזכה (כלומר יסומנו ככספים שהתקבלו בגינם הטבות מס) ורק לשחרור שלהם ספיציפית יידרש אישור של פקיד שומה.
8. מינוף - ניתן לקבל הלוואה כנגד חלק מהסכום הצבור בריביות נמוכות במיוחד.
חשוב מאד : בסביבת אינפלציה נמוכה עד אפסית כמו בשנים האחרונות, מס 15% נומינלי עדיף על פני 25% ריאלי וכמובן גם להיפך, כאשר האינפלציה גבוהה יותר, הפער מצטמצם, מתאפס ומתהפך לטובת מס ריאלי.
חשוב לדעת: הבנקים לא יספרו לכם אבל בשנים האחרונות הם מאבדים הרבה מאד כספים לטובת תיקון 190.
אז למה אתם מחכים ? אל תתמהמהו ! כל יום שעובר לא חוזר !
השאירו פרטים ואנו נדאג שמומחה בתחום בעל רישיון פנסיוני מורשה יחזור אליכם לבדיקת הזכאות ולכל הסבר, בקשה ושאלה נוספת שתחפצו לשאול אותו.





תגובות